|
|||
|
15 fortællinger for børn 5-12 år I Sømosen, det pragtfulde naturområde i Dronninglund Storskov og Jyske Ås, tager fortællingen om ”Circus Bravo” sin begyndelse.
|
||
Læreruddannet, døvelærer-uddannet, 4-årigt ophold i Lapland, Sverige, hvor hun etablerede børnehave. Øvelsesskolelærer ved Aalborg Seminariums Børneskole. |
|
||
|
|
|||
|
Ole er bogens lille hovedperson. Han er enebarn og er en kvik og begavet dreng, der er knyttet til sit hjem og forældre, specielt faderen. Men han er også selvstændig og har trang til at fundere over sin egen fremtid. Han vil være noget spændende og udfordrende – hvordan harmonerer det med de trygge rammer hjemme? Hvordan vil far og mor forstå hans drømme? Som enebarn føler han sig også lidt uundværlig hjemme hos sine forældre.
|
||
Efter en række år som hjemmegående familiemor til tre børn, tog hun uddannelse i sprog. Hun underviste i engelsk på aftenskole, senere dansk, og dansk for udlændinge. I 1990 gik hun på efterløn og fik mere tid til at skrive. Hun har tidligere skrevet og udgivet både noveller og digte. I dag er hun også bedstemor til fem børnebørn og oldemor. ”Ole Albertsen, 5 år” er hendes første børnebog.
|
|
||
|
|
||||
|
"Bedstemor får sin vilje" er en glad og kærlig bog. Især beregnet for børn og bedsteforældre. Fin til oplæsning. Bogens bedsteforældre bor på Bakkegården, en firtidsgård, hvor der fødes kalve og hundehvalpe. Her er katte og flagermus. Børnebørn kommer på besøg og oplever livet på landet - også når der sælges juletræer og fortælles historier. Bogen slutter med salget af gården, fordi bedsteforældrene er blevet for gamle. En helsides farveillustration af Gurli Henneberg indleder hvert af de 9 kapitler.
|
|||
Forfatteren, f. 1928, er 3 års uddannet barneplejerske. Hun er mor til tre voksne børn og bedstemor til syv børnebørn. Debutterede som forfatter i 1982 med digtsamlingen "Et barn til låns". Senere er udgivet bl.a. flere digtsamlinger og romaner. I 2001 kom børnebogen "Bedstefars Gård". Senere udgivelse er en digtcyklus m de to første år for et barn født med læbe-ganespalter. |
|
|||
|
|
||||
|
”Drømmeskibet” fortæller om drengen Thomas, der oplever besættelsestiden i en by i Sønderjylland. Han er søn af en ugift mor, men savner at have en far, ligesom kammeraterne har det. Thomas og hans mor kommer begge til at tage stilling til de tyske besættelsestropper og nazismen og det at være dansk eller tysk. I slutningen af krigen kommer der en foreløbig løsning på mange problemer for dem begge. – Men hvad med fremtiden? ”Drømmeskibet” er en historisk
fortælling, når den er bedst, for store børn og opefter.
|
|||
Forfatteren kender sin historie Hans Jensen er født i 1929 i Sønderjylland. Han er seminarieuddannet lærer og har virket som lærer inden for folkeskolen i næsten 40 år. Hans Jensen har skrevet flere bøger samt undervisnings-materiale til kommunen. Historien om besættelsen bliver nærværende i denne bog for store børn. En menneskevarm beretning om Thomas og hans mor og længslen efter en far udspiller sig mellem spændingerne i det dansk-tyske grænseland. Forfatteren kender til både tiden, stedet og emnet for historien. Han, der er født i 1929, er uddannet på Haderslev Statsseminarium med eksamen i 1954. Han har været lærer i Fåborg, Haderslev og Odense i næsten 40 år, hvor han har undervist i historie, kristendom, dansk, samfundsfag m.m. Han har skrevet flere bøger: ”Hvilken kurs, Mikkel?”, ”Natravnens vinge”, ”Solvejen”. Desuden en del noveller samt undervisnings-materialer til Odense kommune.
|
|
|||
|
|
||||
|
Ahmed og Tom - to kulturer mødes Vi følger to drenge, Ahmed og Tom, der går på samme skole. Tom går i 3. klasse. Han stammer, bliver drillet, er alene i frikvartererne. Han lever meget i en fantasiverden, hvor han er helten. Ofte besøger han sin farmor, som forstår ham bedre end både hans mor og far gør. Ahmed går i 4. klasse. Han bliver mobbet af nogle drenge fra 7. klasse. Tom ser til på afstand, beundrer Ahmeds mod og forestiller sig, at han måske kunne blive ven med Ahmed. Selv om hans far ikke kan lide fremmede. En dag finder Tom Ahmed liggende helt gennemtævet og forslået på fodboldbanen. "Der kommer ikke en lyd fra bylten. Hvorfor er her ikke nogen? Hvad skal han gøre? For en gang skyld ville han ønske, at far var her. Han ville vide, hvad man gør. Han ser sig hjælpeløst omkring. Er de de to eneste mennesker på jorden? Han bøjer sig ned over Ahmed og leder i lommerne efter noget, der kan bruges til at vaske blod af hans ansigt."
|
|||
Udover sit arbejde skriver hun. Hun er optaget af problemerne i forbindelse med integrering af ny-danskerne i vores samfund, og det er grundlaget for denne børnebog, der er særlig velegnet for børn i alderen 10-15 år. Det er hendes håb, at den kan være med til at bygge bro mellem de forskellige kulturer.
|
|
|||
|
![]() |
![]() |